Albert Heijn ontwikkelt zich de komende jaren tot een nationale speler in België en zorgt daarmee voor een forse concurrentiestrijd in de supermarktsector in het land.
Dat schrijven analisten van Rabobank maandag.
Delhaize zal waarschijnlijk de grootste pijn lijden door de kracht en uitbreiding van Albert Heijn, denkt Rabo. Delhaize en Albert Heijn mikken op dezelfde klant en de Nederlandse supermarktketen zit nu al met zijn prijzen circa 10 procent onder zijn Belgische concurrent. Daarnaast staat Delhaize ook onder druk van discounter Colruyt, de opkomende Lidl en de komst van online.
Albert Heijn heeft nu 19 winkels in België en die opereren met veel succes. Rabo gaat uit van de mogelijkheid dat de Nederlandse grootgrutter in 2016 70 AH-winkels en 10 ophaallocaties voor online bestelde boodschappen bij de zuiderburen heeft. De Belgische supermarktwereld zal de komende tijd ook kennis maken met de forse prijzenslag die al jaren in de VS en Nederland woedt, denkt de bank.
Ahold noteerde maandag rond 10.30 uur 0,7 procent hoger op 12,45 euro. De AEX stond 0,3 procent in de min.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl